حتی قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، خیلی از رستوران ها سیستم سفارش آنلاین غذا را به عنوان بخش مهمی از خدمات ثابت خود در نظر گرفته اند. بر طبق نتایج تحقیقاتی که اتحادیه بین المللی رستوران ها منتشر کرده است، تا اکتبر سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰ درصد از همه رستوران ها و سرویس های ارائه غذا خدمات خود را به غذای بیرون بر، ماشینی و تحویل در درب منزل تبدیل کرده اند.
در حال حاضر با شرایط جدید شهرها و پروتکل هایی که به رستوران ها و مراکز سرو غذا ابلاغ شده، میزان خدمات آنلاین غذا به ۶۸ درصد افزایش یافته است. در واقع رستوران هایی که دارای سیستم آنلاین سفارش غذا هستند نسبت به رستوران هایی که این سیستم را ندارند، شاهد رونق چشمگیری در کسب و کار خود بوده اند. این موضوع شاید به خاطر مزایای جمع آوری اطلاعات مشتریان و امکان سفارشی سازی این سیستم باشد.
اگر شما صاحب یک رستوران یا هر گونه مرکز سرو و ارائه غذا هستید و یا مدیریت یک غذاخوری هرچند کوچک را به عهده دارید و هنوز قانع به ایجاد سیستم سفارش آنلاین غذا برای کسب و کار خود نشده اید، زمانش رسیده که این مورد را به خدمات خود اضافه کرده و از مزایای قابل توجه آن بهره ببرید.
ما در این مقاله تصمیم گیری در جهت راه اندازی سیستم آنلاین سفارش غذا را آسان تر کرده و به شما ۷ مورد از فواید و مزایای داشتن خدمات آنلاین سفارش غذا را یادآور می شویم:
۱) سفارش آنلاین غذا سود اقتصادی بیشتری نسبت به سفارش حضوری برای رستوران به همراه دارد؛
مشتریان همواره از سفارش غذا به صورت آنلاین و یا از طریق اپلیکیشن موبایل لذت می برند. در واقع آنها در این شرایط تحت فشار سفارش فوری نیستند و می توانند با فراغ بال غذا، نوشیدنی و مخلفات مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را ثبت سفارش کنند.
بر طبق آمار تعداد سفارشات آنلاین نسبت به سفارشات غیر آنلاین ۲۳ درصد بیشتر می باشد. همچنین مشاهده شده است کسانی که غذا را به صورت آنلاین سفارش می دهند، گزینه های بیشتری را از منو انتخاب می کنند و در واقع فروش بیشتری برای رستوران رقم می زنند.
۲) میزبانی شما می تواند به خانه مشتریانتان راه پیدا کند؛
گاهی اوقات صاحبان رستوران ها تصور می کنند که سفارش آنلاین غذا ممکن است، تأثیر ارتباط رو در روی کارکنان با مشتریان و همچنین مهمان نوازی حضوری از مشتریان را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد.
خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد که می تواند خدمات میزبانی شما را به خانه مشتریانتان منتقل کند. اگرچه در سفارش آنلاین مشتریان به رستوران مراجعه نمی کنند و یا حتی به صورت تلفنی نیز با کارکنان صحبت نمی کنند اما، شما می توانید با پیغام های تشکر و رسید غذای شخصی سازی شده مخصوص هر مشتری تأثیر ویژه ای بر آنان بگذارید. این کار همچنین باعث دیده شدن هر چه بیشتر برندتان می شود.
در شرایط کنونی این کار به شما کمک می کند که مشتریانتان بفهمند قدردان خریدشان هستید و مایلید باز هم با آنها در ارتباط باشید. همچنین مشتریان ترغیب می شوند که مجدداً از رستوران شما خرید کرده و به خصوص از سیستم سفارش آنلاین غذای رستوران شما استفاده کنند.
۳) سفارشات در سیستم آنلاین، دقیق تر از سفارشات حضوری یا تلفنی ثبت می شوند؛
در هر رستورانی همواره اشتباهاتی در ثبت سفارش حضوری یا تلفنی مشتریان توسط کارکنان اتفاق می افتد. این موضوع موجب اصراف غذا و همچنین ایجاد تأثیر منفی در دید مشتری نسبت به رستوران شما می شود. در خیلی از موارد حتی امکان دارد مشتری که غذای اشتباهی دریافت کرده، دیگر هرگز به رستوران شما مراجعه نکند.
با سیستم سفارش آنلاین غذا، مشتریان کنترل بیشتری بر انتخاب خود دارند و همه چیز را در مورد سفارش خود به طور واضح می بینند و در واقع احتمال ایجاد خطا در ثبت سفارش به شدت کم می شود.
سفارش آنلاین غذا برای مشتریانی که حساسیت غذایی خاصی دارند و یا به علت بیماری، محدودیت هایی در صرف بعضی مواد غذایی دارند نیز بسیار کارآمد است.
۴) سیستم سفارش آنلاین غذا به جذب مشتری از راه هایی به غیر از مراجعه حضوری کمک می کند؛
با سیستم سفارش آنلاین غذا شما می توانید فرصت کافی برای ایجاد هر گونه تغییری درمنوی غذایی خود داشته باشید. از این طریق شما کنترل بیشتری بر برند خود، منوی غذایی و مشتریانی که از وبسایت شما دیدن می کنند، دارید.
شما همچنین می توانید با بارگذاری عکس های زیبا از غذاهای هوس انگیز رستوران خود و دیگر مواردی که به دیده شدن وبسایت و رستورانتان کمک می کند، مشتریان بیشتری را جذب کنید.
همچنین قیمت غذاها، تخفیفات و امتیازات ویژه مشتریان و منوی دقیق غذا نیز می تواند در وبسیایت شما در اختیار مشتریان قرار بگیرد. وبسایت رستوران شما باعث می شود که مشتریان اگر نمی توانند از طریق ذائقه اشان غذاهای شما را انتخاب کنند، از طریق چشمشان و جذابیت های بصری غذاهایتان آن را انتخاب کنند.
۵) به کار گیری سیستم آنلاین سفارش غذا، صرفه جویی در هزینه ها محسوب می شود؛
در سفارش حضوری یا تلفنی غذا، واسطه هایی وجود دارند که برای خدمات خود دستمزد دریافت می کنند. با سفارش آنلاین غذا، خیلی از واسطه های انسانی حذف شده و همین موضوع باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها می شود.
۶) سیستم سفارش آنلاین غذا می تواند از طریق اپلیکیشن های موبایل نیز براحتی راه اندازی شود؛
ارائه سفارش آنلاین غذا از طریق اپلیکیشن موبایل فواید قابل توجهی دارد. در سطح شهرها و فروشگاه های بزرگ، اپلیکیشن های واسطه ای نیز برای معرفی کسب و کار شما به مشتریان جدید وجود دارد. اما شما با داشتن سیستم مستقل سفارش غذا نقش این واسطه ها را کم کرده و کمیسیون این واسطه ها را صرفه جویی می کنید.
یکی از روش های جذب مشتریان و ایجاد تمایل در آنها برای استفاده از اپلیکیشن یا سیستم سفارش آنلاین غذا این است که، امتیازاتی برای کاربران اپلیکیشن موبایل قائل شوید. برای مثال می توانید برای مشتریانی که اولین خرید آنلاین را از شما دارند، ۱۰ درصد تخفیف قائل شوید. این موضوع برد برد محسوب شده و به نفع شما و مشتریانتان است.
۷) با سیستم آنلاین سفارش غذا می توانید اطلاعات به درد بخور مشتریان خود را جمع آوری کرده و برای هر مشتری منو و پنل شخصی سازی شده ای طراحی کنید؛
در یک کسب و کار دانستن این موضوع که مشتریان شما چه مطالباتی دارند، بسیار با ارزش است. سیستم سفارش آنلاین، امکان ثبت اطلاعات مشتریان را به شدت آسان می کند. بدون داشتن این اطلاعات شما نمی دانید مشتریانتان بیشتر از چه گروه سنی یا اجتماعی هستند، چه غذاهایی را از منوی شما بیشتر دوست دارند و سفارش می دهند و چه زمان هایی بیشتر سفارش غذا می دهند.
جمع آوری اطلاعات مشتریان به شما کمک می کند که سیستم شخصی سازی شده جذابی برای هر مشتری خود ایجاد کنید و کسب و کارتان را به طور مؤثرتری به مشتریان خود معرفی کنید.
لزوم راه اندازی سیستم سفارش آنلاین غذا
این روزها و با شیوع ویروس کووید ۱۹، سفارش آنلاین غذا بهترین راه ارائه غذا و میزبانی از مشتریان است. در واقع شما می توانید با ایجاد سیستم آنلاین غذا و استفاده از این فرصت، مشتریان جدیدی به دست بیاورید و کسب و کار خود را گسترش دهید.