مدیریت منابع انسانی در رستوران و به طور کلی صنعت خدمات غذایی، کار پیچیده، مشکل و چالش برانگیزی است. مدیر منابع انسانی باید با انبوهی از مسائل جدی از کیفیت غذا گرفته تا مسائل مربوط به آزار و اذیت کارکنان مقابله کند. علاوه بر این، مدیر منابع انسانی رستوران باید سیاستهای کلی رستوران را برای حفظ و بهبود جایگاه رستوران در چند سال آینده را مشخص کرده و در مسیر سریدن به اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد رستوران، قدم بردارد. مدیریت منابع انسانی در رستوران، در شرایط به هم ریخته و پیچیده، میتواند به سرعت به اوضاع سرو سامان دهد و از پیچیدهتر شدن شرایط، جلوگیری کند. اگر به عنوان صاحب رستوران، با وظایف و اهمیت مدیریت منابع انسانی در رستوران، آشنایی ندارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
وظایف مدیریت منابع انسانی در رستورانها چیست؟
منابع انسانی در رستوران موظف به مدیریت قانونی، عادلانه و مؤثر کارکنان هستند تا بتوانید بازدهی قابل قبولی از سرمایه گذاری که در بخش نیروی انسانی داشتهاید، کسب کنید. در ادامه، به برخی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در رستورانها اشاره خواهیم کرد:
نظارت بر مسائل بهداشتی و آموزش کارکنان رستوران
صنایع غذایی در برابر دعاوی حقوقی که توسط گروههای مصرف کننده و سازمانهای دولتی بر اساس تولید یا ارائه محصولات غذایی با کیفیت پایین مطرح میشوند، بسیار آسیبپذیر هستند. تیم مدیریت منابع انسانی باید یک سیاست اساسی در محافظت از کسب و کار شما در برابر این دعاوی پرهزینه داشته باشد. اعضای تیم منابع انسانی ارائه آموزشهای مرتبط با بهداشت مواد غذایی به کارکنان را جدی میگیرند. زیرا بی توجهی به این موضوع میتواند منجر به بیماری مشتری یا حتی مرگ او شود.
یکی از وظایف اصلی مدیریت منابع رستوران اطمینان از این موضوع است که کسب و کار شما تعداد کافی پرسنل درگیر در برنامههای کنترل کیفیت مواد غذایی را استخدام کرده و آموزش میدهد تا به طور منظم کیفیت غذا را بررسی کنند.
مسئولیت استخدام نیروی کار
چالشهای مربوط به استخدام و عدم پیروی از قوانین اداره کار، از جمله چالشهایی است که تمام صاحبان کسب و کار با آن رو به رو هستند. به طور کلی، مواردی مانند اضافه کاری، تعیین ساعات کاری نامناسب و تبعیض، از جمله مواردی است که حین استخدام نیرو و حفظ او نادیده گرفته میشود. اما خبر خوب این است که یک کارمند حرفهای در بخش HR یا منابع انسانی میتواند به طور قانونی و منصفانه این نوع از باتلاقهای استخدامی را شناسایی و مدیریت کند.
مدیریت ریسک
مدیریت ریسک، نظارت بر آسیبهای ناشی از کار و کاهش هزینههای آن برای کسبوکار شما،برای منابع انسانی در اولویت است. اعضای منابع انسانی فرصتهایی پیش رو برای پیشرفت کارمندان شما را شناسایی یا ایجاد کرده و اطمینان حاصل میکنند که کسبوکار شما با بهترین افراد در حوزههای مختلف در حال همکاری است.
مدیریت مسائل اجتماعی و فرهنگی
از آنجایی که موفقیت در صنعت رستوران داری به مردم وابسته است، پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی، از جمله وظایف مدیریت منابع انسانی در رستوران است. پرسنل منابع انسانی باید در ارتباط موثر با گروههای مختلف فرهنگی و قومی مهارت داشته باشند و از قوانین حاکم بر واگرایی فرهنگی در محیط کار آگاهی عمیق داشته باشند.
ساختار منابع انسانی در رستورانها چگونه است؟
یکی از ویژگیهای رایج رستورانهای موفق، کارکنان قوی است که به طور خستگیناپذیر برای ارائه خدمات درجه یک به مشتریان تلاش میکنند. با این حال، با وجود رقابت شدید در صنعت رستورانداری، اجارههای بالا و افزایش هزینهها، استخدام نیروی انسانی مناسب برای یک رستوران همچنان به عنوان یکی از بزرگترین چالشها برای صاحبان رستوران باقی مانده است.
نرخ ترک کار در صنعت رستورانداری بسیار بالا است و همین موضوع موجب افزایش حساسیت و دقت هنگام استخدام نیرو میشود. بنابراین، هنگام استخدام نیروی کار در رستوران، مهم است که ساختار منابع انسانی، سطوح مختلف نیاز کارکنان، صلاحیت و تجربه مورد نظر برای هر نیرو، حقوق تعیین شده برای هریک و غیره را بدانید.
به طور کلی افرادی که در رستورانها فعالیت میکنند را میتوان در 4 دسته زیر قرار داد:
- کارکنان آشپزخانه رستوران
- کارکنان بخش مدیریتی رستوران
- کارکنان بخش تحویل غذا
- کارکنان بخش تهیه و سرو نوشیدنی
از دید منابع انسانی در رستوران، هریک از افراد در بخشهای مختلف، نیازمندیهای متفاوتی دارند که باید به آنها توجه کرد. در ادامه به اختصار به توضیح این مورد میپردازیم.
کارکنان بخش آشپزخانه رستوران
درست مانند خانه، آشپزخانه نیز قلب یک رستوران است. افرادی که در رستورانها فعالیت میکنند را میتوان در سطوح مختلفی مانند سرآشپز، آشپز، مسئول تهیه سس و … دسته بندی کرد.
کارکنان بخش مدیریتی رستوران
دومین بخش مهم ساختار منابع انسانی رستوران، کادر مدیریتی است. زیرا تصمیماتی که در بخش مدیریتی رستوران گرفته میشود، میتواند موجب بهبود یا تخریب تجربه مشتری شود. مدیریت و تخصیص منابع مناسب در زمان مناسب میتواند به رستوران برای دستیابی به عملکرد بهتر کمک کند که در نهایت منجر به ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان و سود بهتر برای صاحبان رستوران میشود. افرادی که در بخش مدیریتی رستوران فعالیت میکنند را میتوان در سه دسته مدیر رستوران، صندوقدار و انباردار تقسیم کرد.
کارکنان بخش سرو و تحویل غذا در رستوران
کارکنان بخش سرو و تحویل غذا، سفیران برند رستوران شما هستند، زیرا آنها کسانی هستند که مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند. جالب است بدانید که بخشی از بهترین و بدترین تجربه مشتریان، اغلب به دلیل افرادی است که در بخش سرو و ارائه خدمت به مشتریان فعالیت میکنند. بنابراین مهم است که دسته از کارکنان به خوبی آموزش داده و با وظایف خود آشنا باشند. گارسونها، تحویل دهندگان غذا، نگهبانها و … از جمله افرادی هستند که در این بخش کار میکنند.
کارکنان بخش تهیه و سرو نوشیدنی
در چند سال اخیر، بخش مجزایی برای تهیه و سرو نوشیدنی در رستورانهای ایران در نظر گرفته شده است. افراد حاضر در این بخش باید با نحوه تهیه انواع نوشیدنی آشنایی کامل داشته باشند. جالب است بدانید که استفاده از بخش تهیه و سرو نوشیدنی، در بهبود تجربه مشتری و ایجاد محیطی سرگرم کننده نقش مهمی ایفا میکند. لازم به ذکر است که تعداد کارمندان در این بخش کاملاً به اندازه رستوران بستگی دارد.
5 سوالی که هر مدیر منابع انسانی رستوران باید بتواند به آن پاسخ دهد
سوابق کارمندان کجا ذخیره و نگهداری میشود؟
برای اینکه مدیر منابع انسانی به خوبی از پس وظایف خود برآید و اوضاع رستوران را سر و سمان ببخشد، باید از وضعیت کارکنتان که شامل پیشینه و سوابق آنها هم میشود، به خوبی اطلاع داشته باشد. شما باید بدانید که اطلاعات مربوط به هریک از کارکنان، کجا و چطور ذخیره میشود. تمامی اطلاعات کارمندان، از اطلاعات حقوق و دستمزد تا گواهینامههای آموزشی باید به طور دقیق ثبت و نگهداری شوند.
مدیریت سوابق کارمندان میتواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای رستورانهایی که به صورت زنجیرهای فعالیت میکنند و یا چند شعبه دارند. خطای انسانی میتواند منجر به ثبت نامناسب یا نادرست سوابق شود و حوادث رستوران میتواند منجر به آسیب احتمالی یا از بین رفتن اسناد کارمندان شود. با این حال هیچ یک از این چالشها برای حسابرسی قابلقبول نیست. شما باید سوابق کارمندان را به روز نگه دارید از آنها در برابر آسیبهای تصادفی محافظت کنید. استفاده از سیستم مدیریت دیجیتالی اسناد نه تنها به شکل بهتری از اسناد کارمندان شما محافظت میکند، بلکه هزینههای عملیاتی شما را برای نگهداری از اطلاعات کاهش میدهد.
بیمه بیکاری به کدام یک از کارمندان تعلق میگیرد؟
در کسب و کار رستوران، کارمندان اغلب پس از مدت کوتاهی کار را ترک میکنند. در واقع، بیش از 70 درصد از کارگران رستوران در عرض یک سال پس از استخدام محل کار خود را ترک میکنند. به همین دلیل است که بسیاری از رستورانها در فصول شلوغ خود، از نیروی کار موقت استفاده میکنند. اما ترک کار، تنها یکی از چالشهای صنعت رستوران داری است. چالش بعدی که در پی ترک کار کارمندان رخ میدهد، مسئله بیمه بیکاری است. درواقع سوال اصلی این است که آیا بیمه بیکاری به کارکنانی که در مدت زمانی کوتاه کار خود را رها میکنند، تعلق میگیرد یا نه؟
متاسفانه یا خوشبختانه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و همه چیز به شرایط نیروی کار بستگی دارد. درواقع برای اینکه فردی واجد دریافت بیمه بیکاری باشد، باید از چند منظر مانند طول مدت اشتغال، درآمد و دلیل ترک کار وی، توجه شود. جالب است بدانید که با بررسی این موارد، حتی در برخی موارد نیروی کار پاره وقت هم میتواند بیمه بیکاری دریافت کند.
فراموش نکنید که بررسی شرایط دریافت بیمه بیکاری و محاسبه آن، به عهده مدیریت منابع انسانی رستوران است. بنابراین اگر صاحب رستوران هستید و در حال مطالعه این مقاله، از پیچیدگی این مفهوم نترسید و به دنبال بهبود شرایط منابع انسانی در کسب و کار خود باشید.
آیا کارکنان اصول بهداشتی و کیفی را برای تهیه غذاها رعایت میکنند؟
بر اساس بررسیهای انجام شده و آمار جهانی، درصد زیادی از کارکنان به خصوص افرادی که در بخش آشپزخانه کار میکنند، اصول اولیه بهداشتی و کیفی را هنگام تهیه غذا رعایت نمیکنند. از هر چهار کارگر یک نفر همیشه دستهای خود را نمیشوید و بیش از نیمی از آنها هنگام دست زدن به غذا همیشه دستکش نمیپوشند. بنابراین اگر نمیخواهید رستوران شما به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی سر زبانها بیفتد، از اهمیت مدیریت منابع انسانی در رستوران خود برای نظارت بر این مورد، غافل نشوید.
به شکایات کارمنان در خصوص آزار و اذیتها چگونه رسیدگی میشود؟
یکی از اصلیترین وظایف مدیریت منابع انسانی در رستوران، رسیدگی به شکایات در خصوص آزار و اذیتهای روانی و جنسی است. آمار جهانی نشان میدهند که حدود 90 درصد از زنان و 70 درصد از مردانی که در صنعت رستوران داری فعالیت میکنند، شکایاتی در این خصوص ثبت کردهاند.
همانطور که گفته شد، وظیفه رسیدگی به چنین مسائلی به عهده منابع انسانی رستوران است. شما به عنوان مدیر منابع انسانی باید یک سیایت کلی برای مبارزه و با چنین شکایاتی داشته باشید و آموزشهای لازم در این زمینه را در اختیار تمام کارکنان قرار دهید. شما باید به گونهای با این مسئله برخورد کنید که هریک از افراد بتوانند به راحتی از دغدغه و نگرانی خود در این مورد، صحبت کنند.
از مزایای حضور منابع انسانی در رستوران خود غافل نشوید
در این مطلب به بررسی اهمیت مدیریت منابع انسانی در رستوران پرداختیم. حوزه مسئولیتهای منابع انسانی در رستوران تا حدی به گستردگی فعالیتهای رستوران بستگی دارد. همچنین به ساختار تیم و اعضای هریک از بخشهای فعال در رستوران اشاره کردیم. با توجه به هریک از این دستهبندیها و نقشها، منابع انسانی میتواند به بهترین شکل چالشها و مسائل را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهد. با توجه به آمار جهانی ارائه شده در این مطلب و این واقعیت که در صنعت رستوران داری همه چیز مستیقما به میزان رضایتمندی مشتریان و نیروی کار بستگی دارد، بهتر است که حضور تیم منابع انسانی در رستوران را جدی بگیرید.